وبلاگ پِی زیتو

وریفایل تراکنش های زرین پال
راهکارها

رفع مشکل عدم وریفای و اعتبارسنجی تراکنش ها در زرین پال

عدم وریفای و عدم تایید تراکنش‌های درگاه پرداخت زرین پال در برخی مواقع رخ می دهد، در این مشکل کاربر اقدام به پرداخت می کند و پول از حساب او کسر می شود، ولی زمانی که از درگاه به سایت فروشگاه بر می گردد با پیام تراکنش ناموفق روبرو می شود و وجه واریزی نیز به حساب او عودت داده نمی شود!

چنین اتفاقی برای مشتریان بسیار تجربه ناگواری است و تا زمان مشخص شدن وضعیت پرداختشان بسیار سردرگم و نگران می شوند، و از آن طرف پیگیری و رفع چنین تراکنش هایی برای مدیران سایت‌ها نیز زمان‌بر و طاقت فرسا است که احتمال از دست رفتن آن خریدار و مشتری را نیز به دنبال دارد.

این مشکل توسط پِی زیتو برطرف شده است که در این مقاله با جزئیات بیشتر مشکل و شیوه رفع آن آشنا خواهیم شد.

وریفای یا اعتبارسنجی تراکنش چیست ؟

برای درک علت این مشکل باید کمی با مفهوم وریفای یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها آشنا شویم، مراحل تراکنش به زبان ساده به این صورت است.

۱- کاربر پس از اقدام به پرداخت و خرید در یک سایت، به صفحه درگاه منتقل می شود.

۲- در صفحه درگاه اطلاعات کارت خود را وارد نموده و یک تراکنش موفق انجام می دهد و مبلغ از حساب او کسر می شود.

۳- درگاه پرداخت، کاربر را همراه با اطلاعات تراکنش موفق به سمت فروشگاه منتقل می کند.

۴- سایت فروشگاه بر اساس اطلاعاتی که از درگاه دریافت نموده باید اعتبارسنجی یا همان وریفای را انجام دهد، در واقع باید به درگاه اعلام کند که پیام تراکنش موفق را دریافت کرده است. در این مرحله، هم تراکنش توسط درگاه نهایی می شود و هم در سایت فروشگاه تراکنش موفق ثبت می شود. 

مشکل چیست و چرا رخ می دهد ؟

با توجه به این که در مراحل ۳ و ۴ تراکنش (که در بالا به آن اشاره شد) پلاگین های موجود برای درگاه های پرداخت زرین پال درخواست ها و مراحل را فقط یکبار اجرا می کنند و در صورت عدم دریافت اطلاعات از درگاه و عدم برقراری ارتباط، تراکنش را ناموفق و پرداخت نشده ثبت می کنند، احتمال بروز مشکل در این دو مرحله بسیار زیاد است. بخصوص در زمان وجود اختلال در اینترنت کشور این احتمال بروز این مشکل چندین برابر می شود. مانند زمان اختلالات شدید اینترنت در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ که این مشکلات را چندین برابر کرد.

حالت اول: فرض کنید در مرحله ۳ تراکنش که در بالا اشاره شد، هنگام ارسال اطلاعات و انتقال کاربر به سایت، برای چند ثانیه سایت فروشگاه از دسترس خارج شود و مشکلی در اینترنت رخ دهد و به هر دلیلی اطلاعات تراکنش موفق به فروشگاه ارسال نشود.

حالت دوم: فرض کنید سایت فروشگاه اطلاعات تراکنش موفق را دریافت نموده و در مرحله ۴ (که در بالا اشاره) نتواند عملیات وریفای را به درستی انجام دهد، به عنوان مثال ارتباط سایت فروشگاه با درگاه زرین پال برقرار نشود.

در این دو حالت در واقع پول از حساب مشتری کسر می شود ولی تراکنش وریفای و اعتبارسنجی نمی شود.

معمولا در این شرایط همه درگاه ها از جمله درگاه های پرداخت مستقیم و اکثر درگاه های پرداخت واسط (پرداخت یارها) اقدام به لغو تراکنش می کنند و مبلغ پرداخت شده را به حساب مشتری یا همان واریز کننده عودت می دهند. اما در زرین پال اینگونه نیست !

درگاه پرداخت زرین پال در صورتی که عملیات اعتبارسنجی یا همان وریفای به درستی انجام نشود وجه پرداخت شده به حساب مشتری عودت داده نمی شود و در پنل کاربری شما در سایت زرین پال این تراکنش به صورت موفق نمایش داده شده ولی در سایت فروشگاه به صورت تراکنش پرداخت نشده و ناموفق نمایش پیدا می کند.

حال خودتان را جای مشتری بگذارید که ساعت یک بامداد از فروشگاهی خریدی انجام داده اید و مبلغ از حساب شما کسر شده است ولی در فروشگاه تراکنش شما موفق نشده و محصول خود را دریافت نکرده اید، در بهترین شرایط باید تا روز کاری بعدی صبر کند تا پاسخی از مدیر فروشگاه دریافت کند و در این زمان استرس زیاد و احساس بدی را از فروشگاه شما تجربه خواهد کرد.

زرین پال علت این کار را افزایش تراکنش های نهایی کاربر اعلام نموده است، به این معنی که اگر وجه عودت داده شود این احتمال وجود دارد که کاربر مجددا اقدام به خرید نکند و شما آن تراکنش را از دست بدهید. برای رفع این مشکل نیز راه حل ها و توابعی ارائه نموده است که پلاگین های پرداخت موجود برای جوملا و وردپرس از این موارد استفاده نمی کنند، ولی ما در پِی زیتو این موارد به بهترین شکل پیاده سازی نموده ایم.

راه حل رفع مشکل چیست ؟

برای عدم بروز این مشکل تنها کافیست که برای انجام پرداخت های زرین‌پال به جای استفاده از پلاگین های دیگر از دستیار پرداخت پِی زیتو استفاده نمایید.

در افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو برای شرایط مختلف که در بالا به آن اشاره شد مانند قطع اینترنت، عدم برقراری ارتباط و ... بر اساس الگوریتم حرفه‌ای طراحی شده و به کمک توابع و امکاناتی که درگاه پرداخت زرین پال ارائه نموده زیرساختی را فراهم کرده‌ای که دیگر شما با مشکل تراکنش های وریفای نشده روبرو نخواهید شد و تمام تراکنش هایی که در زرین پال با موفقیت ثبت می شود در سایت و فروشگاه شما نیز وریفای شده و به صورت موفق ثبت خواهد شد و کاربرانتان با مشکل تراکنش ناموفق روبرو نخواهند شد و یک تجربه خرید امن و جذاب را از سایت شما خواهند داشت.

استفاده از درگاه پرداخت زرین‌پال بر روی نسخه رایگان پِی زیتو فراهم شده است و کاربران می توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه از پِی زیتو برای اتصال سایتشان به درگاه پرداخت زرین پال استفاده کنند.

با افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو شما می توانید تمام پلاگین های وردپرس و کامپوننت های جوملا که به درگاه پرداخت نیاز دارند را به همه درگاه های پرداخت از جمله زرین پال متصل نموده و از امکانات متنوع و حرفه‌ای آن استفاده نمایید.