وبلاگ پِی زیتو

تراکنش های ناموفق و درگاه پرداخت هوشمند (Smart IPG)
راهکارها

تراکنش های ناموفق و درگاه پرداخت هوشمند (Smart IPG)

حجم زیاد تراکنش‌های ناموفق و پیگیری نشده در سایت ها یک نگرانی بزرگ برای مدیران سایت ها محسوب می شود. تراکنش هایی که تعداد و جمع مبالغ آنها آنقدر قابل توجه است که نمی توان آن ها را نادیده گرفت و اگر تبدیل به پرداخت موفق می شد می توانست درآمد سایت و شرکت را درصد بسیار زیادی افزایش دهد.

اگر تاکنون به این تراکنش ها توجه نکرده اید پیشنهاد میکنیم همین حالا به بخش تراکنش ها و سفارشات سایتتان سری بزنید و حجم تراکشن ها و سفارشات پرداخت نشده را مشاهده کنید!

مشتریان و کاربرانی که از سایت شما محصول یا خدمات تهیه می کنند اکثرا از درگاه های پرداخت آنلاین موجود در سایت شما هزینه آن را به صورت آنلاین پرداخت می کنند.

در ایران حدود ۱۰ درگاه پرداخت مستقیم (درگاه های PSP) و چندین درگاه پرداخت واسط (پرداخت یار) به سایت ها خدمات پرداخت آنلاین ارائه می کنند و مدیران سایت ها بر اساس نیاز و آشنایی خود از این شرکت ها خدمات درگاه پرداخت آنلاین دریافت می کنند.

هرچقدر پایداری و کیفیت درگاه های موجود را بسیار خوب و بالا در نظر بگیریم، متاسفانه آمارها نشان می دهد درگاه های پرداخت آنلاین همیشه پایدار نبوده و درصد قابل توجهی از تراکنش ها در درگاه های پرداخت آنلاین با شکست مواجه می شود که در ادامه به این دلایل اشاره می کنیم که ممکن است برای یک ثانیه رخ بدهد ولی باعث ناموفق شدن یک تراکنش شود:

  • بروز مشکل به دلایل متعدد در سرور درگاه پرداخت و عدم پاسخگویی درگاه
  • خارجی بودن آی پی پرداخت کننده و مشکل در اتباط لحظه ای با درگاه پرداخت یا سایت فروشگاه
  • مشکل در برقراری ارتباط بین سرور سایت فروشگاه و سرور درگاه پرداخت
  • مشکل در ارتباط بین شرکت اینترنت مشتری با درگاه پرداخت یا سایت
  • و...

اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم در پاییز سال ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت های شدید در اینترنت کشور مشکلات بالا چندین برابر بیشتر به چشم می آید و همچنان مشکلات ادامه دارد و مشخص نیست چه موقع رفع خواهد شد.

معمولا سایت های فروشگاهی به دلیل مشکلاتی که بالا به آن اشاره شد از چند درگاه پرداخت در سایت خود استفاده می کنند که اگر درگاهی به دلیل مشکلات بالا نتوانست تراکنش کاربر را انجام دهد کاربر مجددا به سایت برگشته و از درگاه دیگری استفاده کند ولی این راه مشکل را حل نمی کند!

مشکل اصلی این است که در بسیاری از تراکنش های ناموفق مبلغ کسر شده از حساب مشتری در بهترین شرایط ۲ ساعت بعد و در بدترین شرایط ۴۸ بعد به حساب بانکی پرداخت کننده برگشت داده می شود که البته اگر از درگاه پرداخت واسط استفاده کرده باشید ممکن است اصلا پول برگشت داده نشود و مدیران سایت مجبور باشند تراکنش مشتریان را از درگاه های پرداخت واسط مجددا استعلام نموده و خرید مشتری را به صورت دستی تایید کنند که کاری بسیار زمان بر و طاقت فرسا می باشد که اگر خارج از ساعت کاری باشد زمان طی شده می تواند برای مشتری هم بسیار ناراحت کننده باشد.

در تراکنش های ناموفق تا زمانی که پول به حساب مشتری برگشت داده نشود اکثرا پرداخت خود را تکرار نمی کنند و در این مدت معمولا مشتریان بسیار نگران خواهند بود که آیا پول به حسابشان برگشت داده می شود یا خیر و معمولا بارها با پشتیبان سایت، بانک و درگاه تماس حاصل می کنند که نتیجه آن ثبت یک تجربه بسیار بد از فروشگاه شما در ذهن مشتری خواهد بود.

آمارها نشان می دهد تعداد زیاد و قابل توجهی از کاربرانی که برای بار اول اقدام به پرداخت از طریق درگاه پرداخت آنلاین می کنند و پرداختشان با شکست مواجه می شود، دیگر مجددا پرداخت خود در آن سایت را با درگاه دیگری تکرار نمی کنند و در واقع فروشگاه آن پرداخت خود را از دست می دهد.

حال بیایید فرض کنیم که کاربری که تراکنش اولش با شکست مواجه شده مجددا به سایت برگردد و بار دیگر اقدام به پرداخت کند، البته باید امیدوار باشیم که اینبار درگاه دیگری را انتخاب کند، زیرا اگر مجددا با همان درگاه اول اقدام به پرداخت نماید (که اصلا بعید نیست!) به احتمال بالای ۵۰٪ مجددا تراکنشش با شکست مواجه خواهد شد و اگر هم درگاه دیگری را انتخاب کند باز هم تضمینی وجود ندارد که اینبار در تلاش دوم تراکنشش با شکست مواجه نشود.

خبر بسیار بد این است که اگر این اتفاق برای بار دوم رخ دهد به احتمال بسیار بسیار زیاد کاربر دیگر اقدام به پرداخت آن تراکنش نخواهد کرد و به سایت دیگری را برای خرید خود جایگزین فروشگاه شما می نماید و بعید نیست که تجربه بد خود از فروشگاه شما را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارد.

درگاه پرداخت هوشمند یا مسیر دهی هوشمند درگاه پرداخت (Smart IPG)

در افزونه دستیار جامع پرداخت پِی زیتو سامانه ای به نام درگاه پراخت هوشمند طراحی شده است. با استفاده از درگاه پرداخت هوشمند هنگامی که مشتریان دکمه پرداخت را فشار می دهند درگاه پرداخت هوشمند پِی زیتو بر اساس الگوریتم های پیچیده و منحصر به فرد خود درگاه های موجود و فعال در سایت را تست و بررسی می کند و کاربر را به بهترین و سالم ترین درگاه پرداخت در لحظه متصل می کند.

درگاه پرداخت هوشمند احتمال تراکنش های ناموفق به دلیل مشکلات ارتباطی و فنی را می تواند در حد عدد صفر کاهش دارد.

الگوریتم های پیاده شده در درگاه پرداخت هوشمند بر اساس تجریبات ما از مشکلات موجود، آشنایی با درگاه های پرداخت و امکاناتی که درگاه های پرداخت مختلف به ما ارائه کرده اند بسیار متنوع و پیچیده هستند و همچنان بر اساس گزارشات کاربران و تعامل مداوم ما با درگاه های پرداخت به صورت مداوم بروزرسانی و ارتقاع خواهد یافت.

بعضی درگاه های پرداخت واسط (پرداخت یار) مدعی داشتن سامانه مسیردهی هوشمند یا همان درگاه پرداخت هوشمند هستند که اطلاعی از الگوریتم و شیوه عملکرد آن در دسترس نیست اما در مقایسه با درگاه پرداخت هوشمند پِی زیتو مشکلات و ضعف هایی در آن ها وجود دارد که بسیار مهم است:

  • درگاه های واسط دارای درگاه پرداخت هوشمند، نهایتا از ۳ درگاه پرداخت مستقیم پشتیبانی می کنند و شما به اجبار فقط می توانید از همین درگاه ها استفاده کنید. اما دستیار پرداخت پِی زیتو از تمام درگاه های پرداخت مستقیم و درگاه های پرداخت واسط  پشتیبانی می کند و درگاه هوشمند می تواند از همه این درگاه ها بهرمند شود.
  • برای استفاده از سیستم درگاه پرداخت هوشمند درگاه های واسط، شما ابتدا باید به این درگاه ها متصل شوید که در بسیاری مواقع همین اتصال به درگاه های پرداخت واسط خود دارای مشکل است و مشتری با خطا مواجه می شود. اما در درگاه پرداخت هوشمند پِی زیتو تمام تست ها و بررسی ها در خود سایت شما صورت می گیرد و سپس کاربر به بهترین درگاه متصل می شود.
  • برای استفاده از درگاه پرداخت هوشمند درگاه های پرداخت واسط، شما مجبور به پرداخت دست کم یک درصد از درآمد خود به عنوان کارمزد به درگاه پرداخت واسط هستید. در صورتی که با پِی زیتو شما هیج هزینه اضافی و کارمزدی پرداخت نمی کنید.

افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو یک افزونه جامع پرداختی برای جوملا و وردپرس است که امکان اتصال تمام پلاگین های وردپرس و کامپوننت های جوملا به همه درگاه های پرداخت مستقیم و واسط فعال در ایران همینطور درگاه پرداخت اقساطی و ارز دیجیتال را می دهد. پِی زیتو در سه نسخه رایگان، تجاری و حرفه‌ای ارائه شده است که شما می توانید از این نسخه ها استفاده نمایید.

برای استفاده از درگاه پرداخت هوشمند نیاز است افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو را نصب نمایید و درگاه پرداخت هوشمند را در آن فعال نمایید برای اطلاعات بیشتر به آموزش راه اندازی درگاه پرداخت هوشمند مراجعه نمایید.

هر سوال و مشکلی اگر داشتید می توانید از طریق گفتگوی زنده، تلگرام، واتس آپ و دیگر راه های تماس موجود در سایت به صورت ۲۴ ساعته با ما در تماس باشید.