وبلاگ پِی زیتو

تراکنش ناموفق در برگشت از صفحه درگاه پرداخت
راهکارها

تراکنش ناموفق در برگشت از صفحه درگاه پرداخت

از بهمن سال ۱۳۹۸ سایت ها کم کم با مشکل برگشت خوردن تراکنش ها مواجه شدند، درصد تراکنش های ناموفق سایت ها روز به روز در حال افزایش بود.

علائم این مشکل معمولا به این صورت بروز می کند که کاربر پس از انتقال به درگاه پرداخت و تکمیل اطلاعات و پرداخت موفق در هنگام برگشت به سایت فروشگاه با صفحه تراکنش ناموفق روبرو شده و از حساب کاربری خود خارج می شود و بعضا به صفحه اصلی سایت منتقل می شد و در نهایت تراکنش شکست می خورد و پول به حساب کاربر برگشت داده می شود.

علت تراکنش های ناموفق در برگشت از درگاه چیست ؟

در بهمن سال ۹۸ در آپدیت نسخه ۸۰ مرورگر گوگل کروم اعلام شد برای کوکی های وبسایت ها قواعد سخت گیرانه تری در نظر گرفته است.

کوکی به زبان ساده یک فایل است که مرورگر از آن برای ذخیره مشخصات و وضعیت شما در یک سایت استفاده می کند، مثل این که شما در این سایت لاگین شده اید و ...

در قانون جدید گوگل کروم اعلام کرد در صورتی که کوکی ها مقداردهی SameSite را انجام نداده باشند مرورگر به صورت پیش فرض آن را  SameSite=Lax در نظر خواهد گرفت و از طرفی بدانید تنها کوکی هایی در هنگام ارجاعات خارجی باقی می مانند و حذف نمی شوند که به صورت SameSite=None; Secure ذخیره شده باشند.

در اکثر سایت هایی که ما تا کنون بررسی و مشاهده کرده ایم به صورت خودکار و پیش فرض برای کوکی ها SameSite در نظر گرفته نمی شود و بر اساس قانون بالا مرورگر آن را به صورت پیش فرض Lax در نظر می گیرد.

وقتی کاربر اقدام به پرداخت می کند از سایت فروشگاه خارج شده و به صفحه درگاه می رود و مراحل پرداخت را انجام می دهد، در هنگام برگشت مجدد به سایت فروشگاه با توجه این که مقدار کوکی Lax در نظر گرفته شده مرورگر اقدام به حذف فایل کوکی کاربر مربوطه می کند زیرا همانطور که بالا عرض شد طبق قوانین تنها کوکی هایی در ارجاعات خارجی مجاز هستند که مقدار آن ها None; Secure باشد.

با حذف فایل کوکی در واقع تمام اطلاعات کاربر مربوط به آن سایت از مرورگر حذف می شود و سایت نمی تواند کاربر و تراکنش را شناسایی کند و بعضا کاربر از حساب کاربری خود نیز خارج می شود و سایت نمی تواند تاییدیه نهایی را به درگاه اعلام کند در نتیجه تراکنش با شکست مواجه شده و پول به حساب مشتری برگشت داده می شود.

راه حل قطعی رفع مشکل تراکنش های ناموفق چیست ؟

راه حل های مختلفی برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود که نیاز به فراهم نمودن چند شرط مهم و دانش فنی دارد.

با تجربه چند سال گذشته این راه حل ها بر اساس نسخه پی اچ پی سایت شما، نسخه وردپرس و یا جوملای سایت شما، شرایط و تنظیمات پی اچ پی و سرور شما ممکن است مشکل را برطرف کنند یا خیر. در بسیاری از موارد دیده ایم که این راه کار را نه تنها مشکل سایت را برطرف نکرده اند بلکه مشکلات بسیار اساسی و بزرگی را در سایت ها ایجاد نموده اند.

ما برای سایت های جوملا و وردپرس یک راه حل قطعی و بسیار آسان برای رفع این مشکل برای شما در نظر گرفته ایم.

در افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو امکان بروز این مشکل را به صورت کامل برطرف نموده ایم، بدون در نظر گرفتن وضعیت کوکی ها در سایت شما، در صورتی که از افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو برای انجام تراکنش ها و امور مالی سایت وردپرس و جوملای خود استفاده کنید این مشکل بصورت صد در صد و قطعی در سایت شما رفع خواهد شد، بدون آن که نیاز باشد تغییری در کد های سایت و یا فایل های حساس اعمال کنید.

افزونه دستیار پرداخت پِی زیتو دارای نسخه رایگان بوده و یک افزونه کامل برای مدیریت پرداخت های سایت های وردپرس و جوملا می باشد.

علاوه امکان اتصال تمام افزونه های فروشگاهی به همه درگاه‌های پرداخت، امکانات حرفه‌ای مالی و پرداختی متعددی در اختیار شما قرار می دهد که نرخ تراکنش‌های موفق سایت شما بالا برده به افزایش فروش سایت کمک شایانی می کند.